Iemand die zich zorgen maakt over jouw veiligheid en denkt dat er sprake is van huiselijk geweld, kan hier een melding over maken bij Veilig Thuis IJsselland. Iedereen kan een melding doen. Dit kan een professional zijn, zoals de politie of een leraar van school, maar ook iemand uit jouw omgeving. Vaak heeft diegene die een melding doet dit al met je besproken. Soms doen mensen een melding anoniem. Dit betekent dat Veilig Thuis weet wie de melding heeft gedaan, maar dat we de gegevens van die persoon anoniem zullen houden.
Wat gebeurt er na een melding?
Als Veilig Thuis een melding ontvangt, hebben wij de wettelijke opdracht om de situatie te beoordelen. Dit heet een veiligheidsbeoordeling.
Veilig Thuis bekijkt:
- Of het thuis onveilig is door huiselijk geweld of kindermishandeling;
- Wat er nodig is om de zorgen weg te nemen;
- Wie de melding het beste kan oppakken, een lokaal team of Veilig Thuis zelf.
Als er direct gevaar is, dan komt Veilig Thuis meteen in actie.
Veilig Thuis
Wanneer er ernstige zorgen zijn, dan kan Veilig Thuis voorwaarden stellen om voor alle gezinsleden een veilige situatie te krijgen. Veilig Thuis kan ook eerst onderzoek doen.
Voorwaarden en vervolg
Als uit de melding blijkt dat het al langer onveilig is, dan wil Veilig Thuis graag met jou in gesprek. Samen maken we afspraken over wat er moet gebeuren om weer een veilige situatie te creëren. Deze afspraken noemen we de veiligheidsvoorwaarden. Deze voorwaarden legt Veilig Thuis vast in een dossier.
Onderzoek
Soms weten we niet direct of er sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling. Dan doet Veilig Thuis eerst onderzoek. Dit betekent dat een medewerker met jou en jouw gezin gaat praten. Ook vraagt Veilig Thuis aan bijvoorbeeld je huisarts, het consultatiebureau of school wat zij vinden van de gemelde zorgen. Zo wil Veilig Thuis een zo goed mogelijk beeld krijgen van de situatie. Als uit het onderzoek blijkt dat de thuissituatie niet veilig is, maakt Veilig Thuis samen met jou afspraken: de veiligheidsvoorwaarden. Het zijn de afspraken om een veilige situatie te krijgen. Als er geen sprake van huiselijk geweld of kindermishandeling is, dan hoor je dat ook.
Veiligheid nu en in de toekomst: monitoring
Om er zeker van te zijn dat het ook na onze betrokkenheid veilig blijft bij jou thuis, kan Veilig Thuis je volgen. Dit doet Veilig Thuis door contact met jou en hulpverleners te houden. Dit heet monitoring.
Tot een jaar ná de betrokkenheid van Veilig Thuis bekijkt Veilig Thuis of het beter gaat. Veilig Thuis monitort:
- Of de veiligheidsvoorwaarden worden nagekomen;
- Of de afspraken zorgen voor een veilige situatie; nu en later;
- Of er ook gewerkt wordt aan herstel.
Hoe vaak, met wie en wanneer Veilig Thuis contact heeft over de afspraken, overleggen wij met jouw gezin. Als het op alle drie punten langer dan een half jaar goed gaat, sluit Veilig Thuis jouw dossier en het monitoren af.
Lokaal team
Als er hulp nodig is, kan Veilig Thuis de melding overdragen aan het lokale team van de gemeente. Dan stopt de betrokkenheid van Veilig Thuis. Het lokale team neemt contact met je op om de melding te bespreken. Wat is er aan de hand? Wat is nodig om je problemen op te lossen? Het lokale team bekijkt samen met jou wat er goed gaat thuis en wat je graag zelf wilt bereiken. Als er hulp nodig is, dan zorgt het lokale team daarvoor.
Wij werken samen met andere organisaties
Alleen samen kunnen we de cirkel van geweld doorbreken. Daarom werkt Veilig Thuis IJsselland samen met veel verschillende organisaties, zoals: het lokale team van een gemeente, hulpverlening, artsen, scholen, politie, justitie en de Raad voor de Kinderbescherming.
Heb je vragen? Je kunt altijd bellen met Veilig Thuis IJsselland: 0800 – 2000 (gratis) of 088 – 20 32 900 (normaal tarief). Meer informatie over je privacy of over je dossier vind je hier: Rechten van de cliënt.