Wanneer er een melding over jou is gedaan, verzamelen wij alle nodige informatie om de situatie helder te krijgen. Wij mogen deze informatie over jou verwerken, dit staat in artikel 5.1.6. van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De informatie wordt opgeslagen in een digitaal dossier. Denk hierbij aan gegevens zoals; naam, adres, geboortedatum en Burgerservicenummer (BSN). Dit registreren wij van jou en alle betrokkenen bij de melding. Je hebt verschillende rechten over dit dossier, zoals dat je bijvoorbeeld het recht hebt om je dossier in te zien, tenzij dit de veiligheid van gezinsleden en betrokkenen schaadt.

Privacy en geheimhouding
Het is belangrijk om te weten dat al onze medewerkers een geheimhoudingsplicht hebben. Dit betekent dat medewerkers verplicht zijn tot geheimhouding van alles wat zij, vanuit hun werkzaamheden, over jou te weten komen. Indien nodig kan het wel zijn dat wij informatie opvragen of delen met professionals over jouw situatie, om zo een beter beeld te krijgen van de gemelde zorgen. Zo vragen wij mogelijk informatie op bij je huisarts, je psycholoog, school of maatschappelijk werker. Andersom mogen deze mensen het ook melden als zij zich zorgen maken over jouw situatie. Wij informeren jou hierover. 
 
Jouw recht op inzage en een kopie
Je hebt recht op inzage in jouw dossier. Ook heb je recht op een kopie van het dossier. Wij werken met één dossier per situatie, waardoor het kan zijn dat meerdere personen recht hebben op inzage van het dossier. Je hebt slechts recht op inzage in de gegevens die over jou gaan. Wanneer het inzien van het dossier kan leiden tot onveiligheid, dan kunnen wij het recht op inzage en een kopie beperken of weigeren. De medewerker zal dit dan aan je uitleggen. 

Informatie over je kinderen mag je alleen inzien als je gezag over je kinderen hebt. Op deze website lees je wat gezag precies inhoudt. Als je geen gezag hebt over je kinderen, maar toch informatie wil, ga dan in gesprek met de ouder die wel gezag heeft.

Is je kind tussen de 12 en 16 jaar? Bespreek dan met jouw kind dat je zijn/haar dossier gaat opvragen. Voeg bij je verzoek tot inzage een verklaring van geen bezwaar. Dit houdt in dat jouw kind aangeeft geen bezwaar te hebben tegen de inzage.

Is je kind 16 jaar of ouder? Dan moet je toestemming vragen aan jouw kind om zijn/haar dossier in te zien. Kinderen vanaf 16 jaar hebben hun eigen rechten ten aanzien van het dossier. Zij mogen dus ook zelf hun dossier opvragen. Als jij dit als ouder opvraagt voor jouw kind, vraag dan bij de betrokken medewerker om een toestemmingsverklaring, deze moet ondertekend worden door jouw kind. 

Scroll naar beneden om direct je dossier op te vragen. 

 
Je hebt recht op correctie
Het kan voorkomen dat je bij het inzien van jouw dossier iets opmerkt en dat er zaken feitelijk onjuist beschreven staan. Ook kan het zo zijn dat de gegevens niet volledig zijn of dat je ze niet relevant vindt voor in het dossier. In zulke gevallen kun je Veilig Thuis IJsselland vragen om de gegevens in het dossier aan te passen, af te schermen of zelfs te verwijderen. Je kunt alleen vragen om correctie over informatie die over jou gaat. Je kunt dus niet de mening van iemand anders laten wijzigen.  

Wij proberen binnen 4 weken na ontvangst van het correctieverzoek te reageren. Dit doen we schriftelijk en met een motivatie van onze beslissingen. Hier kun je per mail of per brief op reageren. 

Je hebt recht op een eigen verklaring
Wanneer je het oneens bent met de gegevens die in jouw dossier zijn opgenomen, dan kun je ook vragen om een eigen verklaring te laten opnemen in het dossier. In een eigen verklaring kun je aangeven waarom je het oneens bent met bepaalde gegevens, die in jouw dossier staan. Stuur deze verklaring naar de betrokken medewerker. 
 
Je hebt recht op vernietiging
Je hebt het recht om Veilig Thuis IJsselland te vragen om gegevens, die op jouw betrekking hebben te vernietigen. Dit kan pas als het onderzoek is afgerond. Je moet dan schriftelijk een verzoek indienen bij de betrokken medewerker. We bekijken vervolgens wie er betrokken zijn bij jouw dossier en of het voor een van deze mensen belangrijk is dat we de informatie bewaren. Dit hoor je binnen 4 weken. Wij leggen je uit hoe wij tot ons besluit zijn gekomen. 
 
Veilig Thuis Register
Als je als direct betrokkenen wordt geregistreerd in het Veilig Thuis Systeem, dan word je automatisch aangemeld in het Veilig Thuis Register.Dit register is bedoeld om direct vanuit het registratiesysteem van Veilig Thuis in te zien of en welke andere Veilig Thuis organisatie (ander regio) al bekend is of was met een gezin of persoon. Dit is ook de enige informatie die we kunnen zien vanuit het register. Er komt geen inhoudelijke informatie uit dit systeem naar voren. 
 
Geluidsopname
In overleg mag je een gesprek opnemen. Je vertelt dan in het begin van het gesprek dat je dit van plan bent. Belangrijk is dat je aan alle aanwezige personen vraagt of zij het goed vinden dat jij het gesprek opneemt. Als iemand dit niet wil, dan kun je samen andere mogelijkheden bespreken. Je mag de opname alleen voor jezelf gebruiken en niet aan anderen doorsturen. Wel mogen de aanwezigen een kopie van de opname ontvangen. 

Wij kunnen besluiten dat je geen opname mag maken als dit de privacy van anderen schendt of bijvoorbeeld wanneer jij uitspreekt dat je voornemens hebt deze opnames te publiceren. Indien de opnames toch worden geopenbaard, dan kunnen wij hiervan aangifte doen.

Overleg met een medewerker van Veilig Thuis of u een machtiging nodig heeft om inzage voor een ander te verzoeken.
Voor meer informatie Klik hier
reCAPTCHA is required.