Formulier om klacht in te dienen

Klachtenformulier
reCAPTCHA is required.

Heb je een klacht? Zo pakken wij dat aan. 

De medewerkers van Veilig Thuis IJsselland doen hun best om jou zo goed mogelijk te helpen bij advies en meldingen. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent over de samenwerking of de manier waarop dingen gaan.

We vinden het belangrijk om signalen van onvrede en klachten snel en dichtbij op te lossen. Van elke klacht kunnen we leren. We horen daarom graag van jou wat we beter kunnen doen en wat jij nodig hebt.

Een klacht kan bijvoorbeeld gaan over het contact met Veilig Thuis IJsselland en de medewerker of over de besluiten die zijn genomen door een medewerker. Ook kan het zijn dat je ontevreden bent over de manier waarop je bent behandeld. Als je een klacht hebt kun je de volgende stappen doorlopen:

Stap 1. Praat eerst met de betrokken medewerker
Heb je een klacht over een medewerker? Dan kun je eerst proberen samen met deze medewerker het probleem te bespreken. In een open gesprek kunnen jullie samen zoeken naar een oplossing.

Stap 2. Neem contact op met de klachtenfunctionaris 
Wanneer je het gesprek bent aangegaan met de betrokken medewerker, maar er geen oplossing uit is gekomen of wanneer je liever niet met de medewerker zelf wil praten, dan kun je contact opnemen met de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris luistert naar jouw klacht, bespreekt samen met jou wat er nodig is en kan een bemiddelingsgesprek organiseren met jou, de medewerker en de leidinggevende. 

Neem hier direct contact op met onze klachtenfunctionaris:

Vul het klachtenformulier hierboven in, bel naar 0800 2000 (gratis) of 088-20 32 900 (normaal tarief) of mail naar klachten@vtij.nl.

Stap 3. Dien een klacht in bij de onafhankelijke klachtencommissie
Ben je na het gesprek met de medewerker en/of leidinggevende nog steeds niet tevreden? Dan kun je een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie. Het is ook mogelijk om rechtstreeks een klacht in te dienen bij de onafhankelijke klachtencommissie.

De klachtencommissie is onafhankelijk, omdat de leden van de klachtencommissie niet in dienst zijn van Veilig Thuis IJsselland. De klachtencommissie stuurt je een klachtenformulier om in te vullen. Zij vragen altijd eerst of je al in gesprek bent geweest met Veilig Thuis. Daarna beoordeelt de commissie of jouw klacht in behandeling wordt genomen. Als je klacht in behandeling wordt genomen, dan volgt er een hoorzitting. De commissie legt aan je uit welke stappen er worden doorlopen in het klachtproces. De klachtencommissie gebruikt de behoorlijkheidswijzer.

Wil je een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie?
De klachtencommissie is bereikbaar per e-mail: algemeen@klachtencommissiejeugd.nl of telefonisch nr. 06 – 12 04 26 81

Stap 4. Dien een klacht in bij de Nationale Ombudsman
Ben je het na alle stappen nog steeds niet eens met de uitkomst? Dan kun je contact opnemen met de Nationale Ombudsman. De Nationale Ombudsman is helemaal onafhankelijk en onpartijdig.

De Nationale Ombudsman is bereikbaar op telefoonnummer 0800 – 33 55 555 (gratis), of via de website www.nationaleombudsman.nl.